.:: Main Menu ::.

Saturday, January 29, 2011

Pengorbanan Rasullullah S.A.W

Assalammualaikum wbt..

Mungkin kita terlupa pada awal kerja Nabi dijalankan, ketika Nabi Muhamad S.A.W keluar dari rumah dengan baju yang bersih, tapi bila petang nanti pulang, baju Nabi sudah kotor, di jalanan beliau dipukul orang, disepak terajang dan dibaling batu serta najis.

Dari celah daun pintu Fatimah R.A anak Nabi mentintai perlakuan ayahandanya yang tercinta, lalu bergenanglah air matanya melihat penderitaan ayahnya, namun sebaik Nabi pulang, lekas-lekas beliau menyampu air mata dan menyambut Baginda dengan senyuman, menyembunyikan kesedihan demi memberi sokongan moral dan sedikit hiburan kepada jiwa luhur bapanya yang teramat tabah itu.



Namun hati anak mana yang tahan melihat ayanya diseksa? Lantas suatu hari beliau telah mengikut di belakang Nabi, melihat perlakuan ayahnya secara langsung, di jalanan beliau melihat ayahnya berdakwah dan dihina, dilayan seperti pengemis dan binatang, disakiti, dicaci, dimaki, dipukul, dan dibaling batu.

Kemuncak penghinaan, ketika Nabi bersolat di hadapan Kaabah, Abu Jahal dan sekutunya telah membuang najis dan perut unta ke belakang badan Baginda yang sedang sujud, dengan linangan air mata Fatimah R.A datang membersihkan najis di badan ayahnya.

Di suatu hari yang lain, Fatimah R.A telah menyambut kepulangan Nabi Muhammad S.A.W dengan linangan air mata, lalu Baginda bertanya: "Kenapa menangis?"

Dengan air mata yang bergenang, melihat penderitaan ayahnya, Fatimah R.A berkata:

"Aku menangis kerana ku lihat telah bertukar warna kulitmu dan kotor pakaianmu."

Nabi menjawab (lebih kurang maksud)
"Janganlah kamu menangis wahai Fatimah, satu hari nanti, agama yang aku bawa ini, akan pergi menuju ke setiap rumah walaupun rumah itu berada di desa atau di bandar, dan Allah akan masukkan kemuliaan atau kehinaan ke dalam rumah seperti tersebarnya malam."

Maka kita semua pada hari ini, dalam kedamaian pagi dan ketenangan petang atau kesejahteraan malam, sedang kita menikmati nikmat beragama, mungkin di suatu hari akan datang wakil Nabi mengetuk pintu rumahmu, tidak kira di mana kamu berada, di desa atau di bandar, dan Allah S.W.T akan masukkan kemuliaan atau kehinaan ke dalam rumahmu seperti tersebarnya malam, dan bukakanlah pintu hatimu kerana mereka sedang mengzahirkan hadith Nabi Muhamad S.A.W.

Ziarah mereka bukan kerana hari raya, atau kerana menuntut hutang, tapi semata mata kerana Allah S.W.T, mudah-mudahan kamu dan mereka akan dapat menikmati ruang di bawah arasy berkat amalan ini, dan semoga Allah S.W.T kasihan pada kamu dan mereka lantaran amalan yang mulia ini lalu mengekalkan kita semua dalam iman, dan menyebarkan hidayat ke seluruh alam, sehingga akhirnya kesemua lelaki akhil baligh dapat minikmati solat berjemaah, dan kesemua wanita akhil baligh dapat menikmati solat di awal waktu serta tutup aurat dengan sempurna, kemudian, anak-anak akan taat perintah ibu bapa, dan isteri-isteri akan taat perintah suami dan semua mahkluk akan taat perintah Allah S.W.T lalu menyembah Allah S.W.T dengan cara yang paling layak selayak-layaknya Dia di sembah!

Sesengguhnya, dalam kedamaian sahur, dan kemeriahan berbuka puasa, serta rukuk dan sujud yang merehatkan jiwa, di sebalik semua nikmat beragama ini, tidak terhitung banyaknya telah mengalir akan air mata dan darah para kekasih Allah S.W.T.

(Kredit kepada myabl5563101 dari syok.org)

p/s: sangat besar pengorbanan para Nabi-Nabi terdahulu. sehinggalah pengorbanan Rasullullah S.A.W iaitu Nabi yg terakhir. Sangat-sangat berterima kepada para kekasih ALLAH S.W.T ni kerana memberi tunjuk ajar tentang agama Islam yang mulia dan sempurna ini.

0 comments:

Post a Comment

.:: Post Rating ::.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...