.:: Main Menu ::.

Wednesday, February 22, 2012

Berkat membaca Alhamdullillah

Assalammualaikum wbt...

Pada zaman dulu, ada seorang raja yang suka memburu. Adakala pula menteri dia yang seorang ini suka sangat menyebut alhamdullillah. Sesudah makan alhamdullillah, bangun tidur alhamdullillah, selepas cukur kepala pun alhamdullillah.

Maka raja ini pun bertanyalah pada menteri tersebut: "Kenapa kamu suka menyebut alhamdullillah? Tidak ada ayat lain ke nak baca?" Berkatalah menteri tu: "Alhamdullillah, semoga kita dapat rahmat darinya." Maka raja pun buat tidak tahu sahaja seraya berlalu untuk beradu.

Suatu hari semasa raja ini hendak pergi memburu, sedang raja ni asyik memotong tali untuk diikat hasil buruannya maka terpotonglah jarinya sendiri seraya menjerit kesakitanlah raja tersebut "aduhhhh!!!!!" Menteri itu dengan pantas tersebut: "Alhamdullillah".

Dengan murka kerana bersyukur dengan kesakitanya itu, raja tu berkata: "Jari aku terpotong pun kau nak alhamdullillah ke?? Pengawal! Tangkap menteri ni masukkan dia di dalam penjara." Menteri tersebut pun berkata: "Alhamdullillah."

Maka selepas jari raja itu dibalut, pergilah ia masuk ke hutan untuk memburu. Tiba-tiba, raja itu telah bertembung dengan orang dayak yang makan manusia untuk dibuat korbanan pada tuhan mereka. Semua pengawal raja itu dibunuh dan dijadikan korban tetapi raja tadi dilepaskan oleh orang dayak tersebut.

Raja itu pun balik ke istana dan berjumpa dengan menterinya. Dia menceritakan segala-galanya kepada menterinya itu. Maka menteri itu berkata: "Alhamdullillah, kaum dayak itu tidak menjadikan tuanku sebagai korban disebabkan keadaan tuanku yang tidak cukup sifat kerana tidak cukup satu jari." Menteri itu berkata lagi: "Alhamdullillah berkat dariNya saya masih lagi hidup kerana tuanku memenjarakan patik. Kalau tidak patik pun telah terbunuh." Maka raja itu melepaskan menterinya.

(Kredit kepada asakura_yoe dari kampungfm.com)

0 comments:

Post a Comment

.:: Post Rating ::.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...